barntok.blogg.se

Jag är 25 år och mamma till en liten pojke som föddes sommaren 2013. Tillsammans med min sambo, son och katt är vi bosatta på ostkusten där vi lever ett högst odinärt småbarnsliv.

Känslig

Publicerad 2014-05-01 22:34:06 i Allmänt,

När jag var gravid i vecka 31 (detta var i april förra året) fick jag röda utslag över heeela kroppen, och då menar jag verkligen från topp till tå. En del var bulliga och upphöjda andra platta och mer ilsket röda och dem kliade vansinnigt mycket. 

Dem kunde komma och gå flera gånger inom ett dygn. Jag var på jobbet första gången det hände och ringde 1177 som inte kunde uttala sig om vad det kunde vara. 

Efter en månad med dagliga utbrott ringde jag vc och fick en tid. Dem tog lite blodprover och kollade andning/puls/blt med mera. Men kunde inte finna något fel. 

Läkaren skrev ut tavegyl som jag kunde ta mot klådan både som gravid och ammande. Men jag har ännu inte tagit ut dessa. Det kändes fel att äta medicin när det växte en liten människa i min mage. 

Läkaren bad mig att höra av mig igen om utslagen inte försvunnit några veckor efter förlossningen. 

Självfallet försvann dem inte. 

Jag fick en läkartid till hudmott. där det konstatersdes att jag hade kroniska nässelutslag. Det var delade känslor inför detta såklart. Lättnad över att det inte var värre än nässelutslag, besvikelse över att det var kroniskt och alltså något jag blir tvungen att leva med. 

Nu vill det sig så illa att jag eftersom jag redan är känslig så reagerar jag kraftigt på något så simpelt som myggbett!! 

Nu håller jag tummarna att detta försvinner i och med nästa graviditet. 

Det kommer bli en rolig sommar! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela